نماهای سیمانی با توجه به طرح مورد نیاز می‌تواند به روش‌های متفاوتی اجرا گردد که با نام‌های مختلفی از جمله نمای کمچه‌ای، نمای کلنگی، نمای سیمان شسته، نمای سیمانی تخته ماله، نمای تگرگی، نمای ماهوتی، نمای تیشه‌ای یا نمای چکشی، نمای سیمانی آبساب، نمای موزاییک شسته، نمای سیمانی خراشی، نمای سیمانی کلاسیک یا نمای سیمانی رومی، نمای سیمانی طرح چوب و نمای سیمانی طرح سنگ نیز شناخته می‌شوند. این نام‌ها با توجه به روش اجرا، مصالح استفاده شده و همچنین طرح نما، روی آن‌ها گذاشته شده است. در این مقاله از کارگشا به معرفی هر یک از این روش‌ها و مراحل اجرای آن‌ها خواهیم پرداخت.

اندودهای سیمانی در انواع نما

اندودهای سیمانی خارج از ساختمان به دلیل مقاومت مناسب آن در برابر عوامل جوی و رطوبت و همچنین قیمت کمتر آن نسبت به مصالح دیگر جهت پوشش دیوارهای بیرونی، جزء روش‌های پر طرفدار اجرای نمای ساختمان است.

مراحل اجرای انواع نمای سیمانی

در تمامی نماهای سیمانی، قبل از هر چیز باید سطحی متناسب با طرح مورد نظر را ایجاد نمود که این امر در صورت نیاز، به‌وسیله شاسی کشی‌های فلزی به همراه توری رابیتس، قابل ساخت است. در صورت استفاده از این روش، پس از تکمیل نمودن جوشکاری‌ها و بستن رابیتس، روی توری‌ها را باید به وسیله نرمه سیمانی (ملات خمیری ساخته شده به‌وسیله سیمان و پودر سنگ) پوشاند تا بستری مناسب برای چسبیدن ملات ماسه سیمان روی آن‌ها ایجاد گردد.

رابیتس کاری

پس از ساخت طرح اولیه، باید جهت به وجود آوردن سطوح صاف و مسطح، کروم بندی‌های ارتفاعی و طولی را با دقت و به‌صورت کاملاً شاقولی اجرا نمود. دقت در ساخت ملات با کیفیت در این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در صورت استفاده از مقدار سیمان کم و یا سیمان‌های بی‌کیفیت و یا حتی بهره‌گیری از ماسه با دانه‌بندی نامناسب، احتمال جدا شدن ملات را از دیوار بالا خواهد برد.

بعد از کروم بندی، حدفاصل بین کروم‌ها را نیز به‌وسیله ملات ماسه سیمان پر نموده تا زیرسازی اولیه جهت اجرای اندود سیمانی انجام شده باشد. پیشنهاد می‌گردد سطح زیرین سیمانکاری قبل از اجرا، مقداری مرطوب شود تا میزان چسبندگی ملات سیمانی افزایش یابد و همچنین پس از پایان سیمانکاری حتماً باید آن را سه الی چهار نوبت در هر روز و به مدت 4 الی 7 روز آب داد تا سیمان ترک نخورد و مقاومت آن کامل گردد. به این عملیات اجرایی عمل آوری سیمان و یا کیورینگ نیز گفته می‌شود.

با تکمیل شدن لایه زیرین که به آن آستر سیمانی گفته می‌شود، نوبت به لایه رویه می‌رسد که می‌تواند دارای رنگ‌ها و مصالح متنوعی باشد. معمول‌ترین روش اجرای لایه رویه، استفاده از ملات خمیری پودر سنگ به همراه سیمان‌سفید است که در بسیاری از ساختمان‌ها می‌توان آن را مشاهده نمود.

جهت اجرای آن ملات کاملاً خمیری را ساخته و به‌وسیله ماله‌های پلاستیکی روی دیوار به ضخامت 5 الی 10 میلی‌متر اجرا می‌نمایند. سپس قبل از خشک شدن روی آن را به‌وسیله تخته ماله‌های نرم و یا اسفنجی ماساژ می‌دهند تا سطحی صاف و صیقلی به وجود بیاید.

هم‌زمان با این ماساژ به سطح آب پاشیده می‌شود تا از ترک خوردن و کنده شدن یک‌باره ملات جلوگیری شود. پس از اتمام این مرحله، سطح سیمان‌سفید نیز تا رسیدن به مقاومت مناسب، باید مرطوب نگه داشته شود (حداقل 3 روز و در هر روز 2 الی 3 بار آب داده شود).

اجرای سیمان کاری

به این نکته نیز باید توجه نمود در صورت استفاده از سیمان در نمای یکی از وجوه پشتی ساختمان، حدفاصل بین نمای اصلی و نماهای سیمانی کاملاً پوشانده شود تا هم زیبایی نما از بین نرود و هم درز ایجاد شده احتمال نفوذ آب را به داخل ساختمان به وجود خواهد آورد.

ترک در نماهای سیمانی و راه‌حل آن

عموماً بر روی نماهای سیمانی بعد از مدتی ترک‌هایی به دلیل نشست ساختمان و یا انقباض و انبساط به وجود می‌آید که این مشکل هنگام اندود نمودن سطوح بزرگ بیشتر مشاهده می‌گردد. برای کمتر دیده شدن این مشکل، می‌توان از چندین ترفند استفاده نمود.

یکی از راهکارها این است که خطوطی را به فاصله‌های 1 الی 2 متری در جهت عمودی و افقی و به ضخامت دلخواه روی دیوارها ایجاد نماییم تا ترک‌ها دیده نشوند. این روش را به‌صورت ایجاد طرح‌های نامنظم مانند نقش سنگ و یا چوب نیز می‌توان عملی کرد. در روشی دیگر می‌توان با تقسیم بندی دیوار به ابعاد یک اندازه (یک متر مربع الی دو متر مربع) و استفاده از شیشه در درز مابین این تقسیم بندی تا حدودی توجه بیننده را از ترک‌ها دور خواهد نمود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ساخته شدن رنگ‌های نانو، می‌توان به‌طور کامل از ترک خوردن اندودهای سیمانی جلوگیری نمود.

نمای سیمان شسته

اجرای نماهای سیمان شسته به چندین روش صورت می‌گیرد. در روش اول، پس از زیرسازی، ملات خمیری سیمان و پودر سنگ نسبتاً روانی را با توجه به رنگ مورد نیاز روی دیوار قرار می‌دهند سپس اقدام به پاشیدن سنگ‌دانه‌های ریز رنگی (سنگ‌دانه جوشقان از کیفیت مناسبی جهت این امر برخوردار است) می‌نمایند.

به‌وسیله فشار بسیار کمی این سنگ‌دانه‌ها را داخل ملات خمیری مقداری فرو می‌برند و در نهایت به‌وسیله کشیدن اسفنج آغشته به آب روی سطح آن، سنگ‌دانه‌ها شسته شده و تا حدودی نمایان می‌گردد. در روش دوم، پس از زیرسازی، ملاتی خمیری به‌وسیله ترکیب نمودن سیمان، پودر سنگ و سنگ‌دانه‌های رنگی ساخته شده و با ضخامت یک الی سه سانتیمتر روی سطح کشیده می‌شود. سپس قبل از خشک شدن و هم‌زمان با پاشیدن آب روی آن، به‌وسیله ماله سطح آن را صیقلی کرده و در نهایت سطح آن را با اسفنج آغشته به آب تا حدی ماساژ می‌دهند که سنگ‌دانه‌های رنگی آن کاملاً نمایان گردند.

اندود سیمان کاری

نمای سیمانی تخته ماله

نمای سیمانی از نوع تخته ماله متشکل از دو لایه استر و تخته مالی است. لایه اول همان لایه آستر تشکیل شده از ملات ماسه و سیمان است که با ضخامت تقریبی 2 سانتیمتری مستقیماً روی سطح دیوار اجرا می‌شود. لایه تخته ماله نیز در مرحله بعد به ضخامت نیم سانتیمتری با ترکیبی متشکل از ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان روی لایه آستر اجرا می‌شود.

نکته مهم در اجرای این نوع از نماهای سیمانی این است که به منظور جلوگیری از ترک خوردگی‌هایی که در بسیاری از این نماها دیده می‌شود باید آن را با استفاده از خط کشی‌های منظم و دقیق به بخش‌های جدا از هم تقسیم کرد.

نمای سیمانی تگرگی و ماهوتی

این نمای سیمانی صرفاً از یک لایه سیمانی به ضخامت 2 سانتیمتر ساخته شده است. ملات متشکل از سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ است. این نما که ظاهری زیباتر دارد عمدتاً روی نمای تخته ماله‌ای اجرا می‌شود. در نمای تگرگی از مصالح دانه درشت و در نمای ماهوتی از مصالح دانه ریز استفاده می‌شود.

نمای سیمانی رومی

برای اجرای نمای رومی معمولاً از سنگ‌های طبیعی مثل مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می‌شود، این در حالی است که برای کاهش هزینه‌ها می‌توان به جای سنگ از سیمان‌سفید هم استفاده کرد.

نمای سیمانی رومی

نمای سیمانی تیشه‌ای

نمای سیمانی تیشه‌ای که چکشی هم خوانده می‌شود هم شامل دو لایه می‌شود. لایه اول که استر است و ضخامت دو سانتیمتری دارد. این لایه متشکل از ماسه، سیمان‌سفید یا سیمان رنگی است. لایه دوم که ملات موزاییک خوانده می‌شود ضخامتی یک و نیم سانتیمتری دارد. در اجرای لایه دوم اغلب از ماله استفاده می‌شود. لایه دوم دارای ساختار بندبند است. بندها اغلب با شیشه پر می‌شوند. سطح این لایه را پس از خشک شدن با تیشه‌های مخصوص تیشه‌داری می‌کنند.

نمای سیمانی آبساب

نمای سیانی آبساب از لحاظ ساختار به نمای سیمانی چکشی شبیه است و به مانند آن از دولایه آستر و ملات موزاییک تشکیل شده است. تفاوت این دو نمای سیمانی در نحوه پرداخت اندودها است. در اجرای این نوع از نمای سیمانی باید قبل از خشک شدن، سطح آن را مرطوب کرد و سپس سطح آن را با برس پرداخت می‌کنند تا مصالح دانه‌ای و سنگی تا حدودی نمایان شوند.

نمای سیمانی موزاییک شسته

نمای موزاییک شسته از دیگر انواع نماهای سیمانی پرکاربرد است که شبهت زیادی با نمای آبساب دارد با این تفاوت که در این نما سطح را با استفاده از سنگ سنباده ساییش می‌دهند. ای ن فرایند تا وقتی ادامه می‌یابد که یک سطح کاملاً صیقلی فراهم شود.

نمای سیمانی خراشی

در نمای سیمانی خراشی پس از اجرای لایه آستر با ملات ماسه و سیمان و لایه تخته ماله با ملات ماسه، پودر سنگ، خاک سنگ و سیمان، مقدار کمی مصالح سنگی به ضخامت 2 میلی‌متر روی سطح کار مالیده و روی آن را با ماله مخصوص می‌کشند. این کار باعث شکل گیری خراش‌ها یا شیارهایی کوچک روی سطح نما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *