کاشی کاری: نکات اجرایی قبل از کاشی کاری

هنگام تحویل گرفتن کاشی از انبار، فروشندگان باید دقت لازم را بعمل آورده و درجه کاشی سفارش داده شده را کنترل نمایند.

قبل از کاشی کاری باید کف فضاهای بهداشتی و 30  سانتی متر از بدنه (دیوار) را با عایق رطوبتی کاملاً آب بندی نمود.

لازمه این کار ایجاد سطحی صاف در کف و ارتفاع 30 سانتی متر بدنه با اندود آستری ماسه و سیمان می باشد.

لوله آب رو در کف این فضاها باید قبل از عایق کاری با کف آماده شده همسطح شوند، (اضافه آن بریده شود) و عایق رطوبتی روی آن را بپوشاند.

قبل از کاشی کاری، تأسیسات برقی و مکانیکی روی دیوارها باید انجام شده باشد.

سیم کشی لوله برق ها و نصب کورکن بر روی لوله های آب و حوله خشک کن و رادیاتور شوفاژ الزامی است.

آموزش کاشی کاری با ملات.

کاشی کاری و سرامیک کاری: نکات حین اجرا

در فضاهای بهداشتی ابتدا کاشی کاری صورت گرفته بعد سرامیککف نصب می گردد.

استاد کاشی کار در اولین مرحله با ماسه اقدام به تراز کردن زیر اولین رج کاشی ها می نماید و محیط فضای کار را با یک خط تراز با استفاده از ماسه مشخص می کند. این عمل را با شمشه آلومینیومی، تراز دستی و چکش پلاستیکی انجام می دهد.

بهتر است ماسه قابل استفاده در ایجاد تراز زیر کاشی های رج اول مرطوب باشد.

سپس اولین رج کاشی با استفاده از گل رس ورز داده شده که از قبل آماده شده است را به دیوار نصب می نماید.

هر رج کاشی پس از نصب توسط یک قطعه پروفیل آلومینیومی به ابعاد 4×4 سانتیمتر و طول های یک و نیم و دو متری به نام شمشه ریسمانی شده و به تدریج دوغاب ریزی می گردد.

دوغاب سیمان پشت کاشی باید پُر سیمان و غلیظ باشد تا پس از ریخته شدن و پرکردن فضای خالی بین دیوار و کاشی سفت شده و باعث استوار شدن کاشی ها در جای خود گردد.

کاشی هایی که با لوله آب تداخل پیدا می کنند، پس از شابلون شدن محل لوله های روی آن ها به اندازه لوله در سطح آن ها سوراخ ایجاد می شود و در جای خود نصب می گردند.

کاشی ها با ابعاد 15×15‚ 15×20‚ 20×20 ‚40×25 ‚40×20 ‚20×30 در بازار موجود هستند.

هر چقدر ابعاد کاشی بزرگتر باشد سرعت کار بیشتر میشود، اما باید هنگام دوغاب ریزی، کاشی های با ابعاد بزرگتر که بصورت عمودی بکار می روند دقت لازم را بعمل آورد که فشار جانبی دوغاب که یک سیال است باعث از جا درآمدن آن ها نشود.کاشی درجه یک دارای ابعاد و اندازه های یکسان و عاری از هرگونه خال یا ترک و یا وارفتگی در ابعاد بوده و دارای سطحی کاملاً مسطح می باشد.

در سرویس های بهداشتی و آشپزخانه منازل برای زیبایی در اجرا معمولاً تا یک ارتفاع را از طرح کاشی و مابقی را طرح دیگری اما با یک ابعاد استفاده می کنند و مرز بین دو طرح کاشی را از یک کاشی طولی به نام کمربند استفاده می نمایند.

پس از کاشی کاری، سرامیک کف انجام می شود. در کف سرویس ها ابتدا سنگ توالت ایرانی کار گذاشته شده و سپس سرامیک کف صورت می پذیرد.

معمول ترین ابعاد سرامیک کف سرویس ها 20×20 و 25×25 می باشد.

پس از اتمام کاشی و سرامیک با ملات پودر سنگ و سیمان سفید بند کاشی ها و سرامیک ها بندکشی می شود.

نصب چهارچوب درب سرویس ها هنگام اجرای کاشی کاری توسط استادکار کاشیکار صورت می پذیرد.

استاد سرامیک کار هنگام انجام سرامیک فرش کف یک علامت به اضافه (+) در عایق روی لوله ایجاد کرده و کف شور را داخل لوله آب رو قرار می دهد و اقدام به سرامیک کف فضا می نماید.

نکاتی که هرگز نباید در اجرای کاشی و سرامیک کاری فراموش کنید

1. هنگام تراز کردن زیر اولین رج با دقت خط تراز تعیین شود که کاشی در زیر خط تراز اصلی یعنی سطح سرامیک در محیط پیرامونی سرویس بهداشتی یا آشپزخانه مدفون نشود.

2. هنگام ساخت دوغاب از پیمانه 3 به 1 یعنی 3 پیمانه ماسه و یک پیمانه سیمان استفاده شود، تا دوغاب کم سیمان نباشد.

3. دوغاب پشت کاشی باید رقیق نباشد تا بلافاصله توسط خود کاشی و دیوار آجری آبکش شده و سرعت کار بالا برود.

4. به هیچ عنوان از سیمان خشک یا تکه آجر در پشت کاشی همراه با دوغاب ریزی استفاده نشود، زیرا هنگام سوراخ کاری روی کاشی باعث شکستن کاشی می گردد.

5. کاشی نصب شده بر روی دیوار بسیار حساس است و با کوچکترین ضربه ای صدمه دیده و از جای خود جدا می شود، لذا پس از اتمام کاشی کاری محل کار نیاز به مراقبت دارد.

6. از کاشی های شکسته شده و تکه کاشی ها برای برش استفاده گردد.

7. برای بندکشی کاشی های رنگی با تناسب رنگ کاشی در ملات بندکشی رنگ سیمان یا دیگر رنگ های پودری موجود در بازار استفاده شود تا از زیبایی کار کاسته نشود.

8. هنگام نصب چهارچوب درب سرویس، چنان چه چهارچوب دوغاب خور باشد از دوغاب سیمان پر شود و در سرتاسر سطح چهارچوب صدای خالی بودن احساس نشود.

نکات اجرایی کاشی و سرامیک کاری

در دهه اخیر تنوع کاشی و سرامیک خیلی زیاد شده و انتخاب یک نوع کاشی یا سرامیک برای مصرف کننده به کار دشواری تبدیل گردیده است.

پوشش کاشی بر دیوار آشپزخانه و سرویس های بهداشتی،  امکان استفاده آب در این  مکان ها را هموار می نماید. لعاب کاشی مانع از نفوذ آب به دیوارها می گردد و امکان شست و شو و پاکیزگی این فضاها را بدنبال دارد.

سطح دیوار فضاهای با کاربری بهداشتی با کاشی پوشانیده می شود. کاشی علاوه بر امکان شست و شوی دیوار، به این فضاها زیبایی نیز می بخشد.

در سرویس های بهداشتی عمومی رنگ سفید برای کاشی، سرامیک و درب سرویس ها پیشنهاد می گردد. زیرا در این مکان ها بدلیل استفاده عموم و نظافت روزانه رنگ سفید تأثیر بسزایی در نظافت و شست و شوی آن ها دارد، هرگونه آلودگی کما اینکه خیلی کم باشد بر روی یک سطح سفید رنگ فوراً نمایان می گردد.

در سرویس ها، حمام و آشپزخانه منازل از کاشی هایی با انتخاب و سلیقه مالکین استفاده می شود.

انتخاب کاشی و سرامیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *